Culture
Anmeldelse: OMG - Kærlighed og andre katastrofer på Aarhus Teater , Aarhus Teater
5 / 6 stars

★★★★★ Anmeldelse: OMG - Kærlighed og andre katastrofer på Aarhus Teater

Livsbekræftende teater som når helt ud til publikum

3. april 2018. Tekst: Ambjørn Happy 8000.dk

Lyden er et mirakel på OMG - Kærlighed og andre katastrofer. Skuespillerne kommer klokkerent ud, og Henrik Andersen leverer musik og lydeffekter som den dygtigste gøgler på gågaden. Historien er allegorisk og de tre skuespillere er bragende dygtige: Stinne Henriksen, Jakob Svensmark og Sami Idrissi Hvidtfeldt. Det er magisk teater fra Opgang2.

Gøglere på gaden optræder for publikum og med publikum. OMG - Kærlighed og andre katastrofer har samme kvalitet. Historien får krop og rammer ud af ingenting, det er virtuel kunst, det er selve kernen i at være menneske. Vi glider fra den ene scene til den næste. Det er så elegant udført. Lidt lyd, musik, mimik, kropssprog - puff så er vi sammen med drengene i bilen eller med pigen i Netto, eller nede med fisken der svømmer i åen mellem gamle cykler og rustne indkøbsvogne.

OMG - Kærlighed og andre katastrofer er en dramatisk historie. Der er kærlighed og ildebrand, grove chefer, en snu sugar daddy, unge mennesker på tur, engangs knald med gevinst efter 9 måneder. En lille kanariefugl der møder byens grove måger. Det er okay spændende.

Historien er allegorisk. Vi er i Aarhus midtby, nede omkring åen. Der er mange måger - i historien og i virkeligheden. Hvis gud var en måge, hvorfor klatter den så på min parasol udenfor min café?

Eller er gud i virkeligheden en lille gul kanariefugl. Eller ham den lille gut på 5 år der falder i Århus Å. Måske fisken i åen. Den hjemløse foran Magasin 'Undskyld jeg spørger, kan du undvære et par mønter?' Pigen i Netto på sin første arbejdsdag og hun har øvet sig hele weekenden på 'Kan du ha' en god dag'.

Hvem af dem er gud? Måske er det guddommelige i os alle sammen? Vi påvirker jo da hinanden. Giver hinanden skæbne. Vi løfter hinanden, lægger liv øde, vækker kærligheden i hjerterne, skaber liv.

Hvem skaber livet, hvis ikke det er dig? Og det er dig. Mennesket skaber sit eget liv, og derved skaber vi alle menneskers liv omkring os. Vi påvirker hinanden. Vi er gud for hinanden. Fordi historien er allegorisk, får du måske en anden historie ud af forestillingen. Tag ind og se OMG - Kærlighed og andre katastrofer og put din egen fortælling op på scenen. Du vil elske at opleve skuespillerne fortælle historien om dig selv.

★★★★★

Skuespil Vedkommende, nærværende. Som gøglere på gågaden, som virkelig gode venner der elsker at være sammen.
Scenen Flot scenografi med fragmenter af Aarhus. Nettos lysreklame, Magasins ur, grafitti, gavlmaleriet 'Mågekysset' af Hans Vilandt Oldau Krull.
Lyd Den klareste og bedste lyd. Sådan er godt teater. Lyden betyder alt og den er genial i forestillingen, specielt takket være Henrik Andersen.
Historien Allegorisk, nutidig, ungdommelig, medrivende, dramatisk.
Relevans Det er selve historien som er vores liv, rammerne er bare linjerne omkring den dramatiske skæbne vi lever.

Skrevet og instrueret af Pia Marcussen.
Medvirkende Stinne Henriksen, Jakob Svensmark, Sami Idrissi Hvidtfeldt, Henrik Andersen.
Forestilling Opgang2 Turnéteater

'Huun-Huur-Tu'

Søndag 18. nov. kl. 20:00

★★★★★★
'4:48 Psychosis'

Mandag 19. nov. kl. 18:30

★★★★★★
'Mæt af dage'

Tirsdag 20. nov. kl. 18:30

★★★★★
'Lars von Triers Dancer in the Dark'

Tirsdag 20. nov. kl. 20:00

''Kroppen' fra Bådteatret på Bora-Bora'

Onsdag 21. nov. kl. 19:30

★★★★★★
'Den Uendelige Historie af Michael Ende'

Fredag 23. nov.

'Dans & Lær: Fra Fugl til Fugl'

Fredag 23. nov. kl. 21:00

» Oplevelser Live i Aarhus

» Alt om Aarhus kalender

» Anmeldelse: 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater

★★★★★★Anmeldelse: 'Den Uendelige Historie' på Aarhus Teater

Anmeldelse: Den Uendelige Historie på Aarhus Teater

15. november 2018. Tekst: Ambjørn Happy 8000.dk

Barnets fantasi vinder stort i Aarhus Teater juleteater Den Uendelige Historie, og det er i grunden sjældent i en rationel og fornuftig hverdag, hvor børn generelt skal have mere jordforbindelse og lidt mindre fantasi for at kunne slippe gennem skolens strenge krav. Instruktøren Jacob Schjødt er lykkedes fantastisk godt med forestillingen. Publikum både jublede og klappede vildt og længe efter premieren i Aarhus Teater, da vi afsluttede det lange eventyr gennem Michael Endes vidunderlige historie.

Men vi havde også fået den største julegave. Den Uendelige Historie er den store pakke under træet på Aarhus Teater, den gave dine børn vil elske at pakke ud sammen med dig. Og hvis du er lidt ligesom mig, så vil du også selv elske oplevelsen.

Den Uendelige Historie er en 6-stjernet forestilling, fordi lyden er himmelsk, musikalsk og knaldgod. 6 stjerner fordi den nye scene fra Købmand Herman Sallings Fond slår alt hvad du har set nogensinde på Aarhus Teater. Scenerne dukker op fra gulvets dyb, flyver væk under taget. Flokke af stjerner fordi videokulisserne der proiceres op på bagvæggen skaber en eventyrlig stemning.

Og tænker du skuespillerne er i julehumør? Ja, gode, solide præstationer. Det er ikke rimeligt at fremhæve nogen skuespiller fremfor andre, men Ashok Pramanik fortjener stor ros for sin præstation. Elegant i bare fødder springer han adræt omkring på scenen, eller flyver på ryggen af sin drage Fuchur i 10 meters høje. Han er troværdig, sprængfuld af energi, han er fremragende i hovedrollen som Atrejo.

En god historie, fantastisk teknik på den ny scene, dygtige skuespillere, knaldgod lyd, et relevant budskab om fantasiens kraft - er der noget der mangler? Ja, kostumerne som er skabt af Astrid Lynge Ottesen. Der er sjove kostumer og skræmmende kostumer, og uanset er de syet af de flotteste og mest intelligente fantasier. Astrid flytter Den Uendelige Historie fra det professionelle helt op til stjernerne. Tak for dem, dine kostumer er fantastiske, Astrid.

<

» Anmeldelse: '4:48 Psychosis' på Aarhus Teater

★★★★★★Anmeldelse: '4:48 Psychosis' på Aarhus Teater

Brutalt og ærligt teater lige i ansigtet på publikum

3. november 2018. Tekst: Lita Domino 8000.dk

4:48 Psychosis er teater der foregår lige op i ansigtet på publikum. Det er et super kreativt sind der har skabt denne tragedie og jeg kan ikke se den med et filter der beskytter mig fra det. Dels ved jeg at dette er et sidste værk af Sarah Kane, der døde af selvmord efter at have skrevet stykket, dels er jeg så voldsomt rørt over Mette Døssings skuespil. Jeg har ikke set noget lignende før. Dette stykke er ikke en gal kvindes værk. Dette stykke er et menneske der skriver for at berettige sin eksistens og mere end det, det er en historie fortalt fra indersiden af en psykose. En forkrampet og smertefuld tragedie, der er så vedkommende at vi ikke må lave distance til det.

Det fragmenterede menneske

Publikum bliver lukket ind i et rum i kælderen hvor vi er frie til at gå og stå hvor vi vil. I rummet hænger der neonlys ned i lange rør. Det psykoseramte menneske kommer ind i rummet maskeret som en autonom i demonstration. Hun er hurtig i bevægelserne og tydeligt vred. Hun taler til publikum, går helt tæt på ansigterne og fortæller at hun er ked af det, at hun føler sig skamfuld, og at hun ikke vil leve mere, at hun vil begå selvmord. Hun udtrykker dyb smerte og er i sin lidelse et fantastisk og voldsomt billede på et menneske i dyb desperation. Tab af kærlighed, tab af mening. Poesien er faretruende og smuk på én gang. Ordene er skarpe og brutale. Fragmenterne af hendes sind er som farlige bomber i den ”normale” verden, hvor vi tror smerte er når vores kat dør men hos et menneske med en psykose er smertens totalitet mere voldsom, fordi her er det selve grundstenen i vores eksistens, vores identitetsfølelse der spaltes og går i opløsning. Hvis der ikke er nogen til at sætte sig ind i de fragmenter der er tilbage er vi fortabte. Forsvundet fra verdens overflade.

In your Face teater

4:48 Psychosis er et provokerende og eksperimenterende undergrundsteater – kendt som ”In your face theater” hentet hjem fra England. Det er den form hvor publikum er en del af forestillingen og man kan forvente at blive råbt til, skældt ud lige op i ansigtet og inddraget i skuespillet. Det er en voldsom oplevelse og det gør ondt i medfølelsen at se dette stykke, som er så mesterligt spillet af Mette Døssing, uden at være i stand til at gøre andet end at være vidne til tragedien.

Tusind tak til Teamet bag 4:48 Psychosis og til Aarhus teater for at huse forestillingen.

<

» Anmeldelse: 'Dancer in the Dark' på Aarhus Teater

★★★★★Anmeldelse: 'Dancer in the Dark' på Aarhus Teater

Dancer in the Dark i et nyt fremragende lys

30. oktober 2018. Tekst: Lita Domino 8000.dk

Hvem tør at tage livtag med mester instruktøren Lars von Triers skæve og vidunderlige musical Dancer in the dark? Aarhus Teater gør, og de tør mere end det. De tør også at skabe deres helt egen musik der bærer historien om Selma igennem hendes tragiske skæbne. De kommer tilmed rigtig godt fra det.

Har du nogensinde lyttet til verden - sådan rigtig lyttet til den? Alting har en lyd, hver en bevægelse har en takt. Sæt det sammen og du har en hel symfoni. Findes der en smukkere måde at være i verden på end at opleve den som musik? En drivkraft til at gøre det umulige, arbejde hårdt, motivere til at holde ud, få det smukkeste ud af tragedier og endda mod til at gå i døden, når det ikke længere er en mulighed at undgå den. Der er en musik i alle disse ting. Vi må bare lytte og lære at finde den, for her er livskraften så stærk at smerten bliver en parentes og ikke selve livet. Det har jeg nu lært af hovedpersonen Selma i Dancer in the dark.

Den hjertegribende fortælling om Selma, det smukke menneske, der må danse sig gennem mørket idet hun gradvist mister sit syn. En skæbne hun vil have tilfælles med sønnen Gene, hvis han ikke får en operation. For at redde ham fra at blive blind må hun skaffe penge til det og det er hårdt arbejde.

Hun prøver at skjule sin egen blindhed så hun ikke mister sit job og dermed sin mulighed for at give sin søn hans operation. Selma er super musikalsk og klarer den hårde tilværelse som blind ved at opleve verden gennem altings musik. Hver en bevægelse og hver en materiel ting har sin egen musik, som holder hende fast i livet og i arbejdet.

Desværre er hun som blind et let offer for omverdens gemene ondskab, og det får fatale konsekvenser for den kære Selma, idet hun finder tillid til politimanden som stjæler hendes penge mens hun er på arbejde på fabrikken og i opgørets time tvinger politimanden hende til at dræbe sig og dermed står hun anklaget for mord. Og bliver dømt til døden.

Musikken er skæv som hovedpersonens rolle, med nogle meget smukke passager og skuespillerne løfter forestillingen op i en fælles kraftpræstation. Scenografien fungerer super godt, idet der er bygget flere scener op omkring Selmas skæbne. Lyset understreger både Selmas musikalitet og den store smerte hun oplever og har en vidunderlig tendens til at danse med på scenen.

Det er rørende at blive indfanget af denne forestilling og jeg kan varmt anbefale at gå ind på Aarhus teater og se den. De stående klapsalver var så velfortjente.

Tusind tak til teamet bag Dancer in the dark og til Aarhus Teater for den flotte forestilling.

<