★★ Anmeldelse: My Cuntry, Åbne Scene

Provokationen og selvironien der aldrig fandt sted

26. september 2018. Tekst: Lita Domino 8000.dk

★★

Jeg skulle have set en provokerende forestilling om at se sin frygt i øjnene. Jeg havde tænkt at traileren med de to nøgne kvinder, der var at finde på The Genderhouse festivals hjemmeside, var et modigt oplæg til kønsdebatten og bare ordet Cuntry stavet som cunt (læs Fisse) og ikke country som er et land, melder sig ind til at være en lovende og udfordrende forestilling som jeg gerne ville se. Nu føler jeg mig bare totalt forvirret, for der var intet indspark at skue til nogen kønsforståelse ej heller nogen frygt der blev udforsket. Faktisk havde det meget lidt at gøre med frygt for performerne vovede sig aldrig ud over dem selv.

Ingen kommunikation med publikum

Det jeg oplevede var fire skuespillere der var meget optaget af at være en bestemt rolle med indre oplevelser og følelser, men som ikke blev kommunikeret ud til publikum. Selv da en af spillerne tog kontakt fysisk til publikum var der kun de nærmeste der fik hørt hans ord, ”Jeg er en løgner.” Hvad han ellers sagde, fik jeg aldrig fat i.

Fremmedgjorthed i fire roller

Scenen er altså sat med fire figurer der hver især har forskellige måde at være fremmedgjort på. Den første går i et med gardinet, den anden er selvcentreret og befinder sig gemt i sin egen hårpragt, den tredje er en vandrende løgner og den sidste har gemt sig i galskabens verden. Et spændende valg, når disse karakterer skal finde ud af hvad fremmedgjorthed er og komme tilstede som autentiske mennesker i verden. Problemet var at deres fragmentering som var deres måde at håndtere verden på ikke nåede til en egentlig udvikling i stykket. Hvilket var så ærgerligt.

Tak til teamet bag My Cuntry, The Genderhouse festival og til Åbne scene på Godsbanen for forestillingen.

★★ My Cuntry
Instruktør/koreograf Tone Haldrup Lorenzen